14 september 2012

Höst, nystart och vitkålssallad

Drygt ett och ett halvt år sedan har gått har gått sedan mitt senaste inlägg. Mycket har hänt, vi har bland annat flyttat till hus i villaförorten och fått en liten Gustav, men nu är jag tillbaka och är laddad för en höst med  Saras kök och stök.

Höst. Fina färger, hög frisk luft och än så länge ett mycket behagligt klimat. Ja, ja idag regnar det. Därav lite datortid...  Andra dagar njuter jag av långa barnvagnspromenader i solskenet. Å alla fina råvaror. Äpplen, päron och plommon i trädgårdarna och affärens grönsaksdiskar är fyllda svenskodlade godsaker. Färska morötter, palsternackor, kålrötter, lök och vitkål fick följa med mig hem från affären idag. Men de allra bästa 'säsongsfynden' så här års görs nog ändå på Bondens marknadBorggården här i Linköping... Men mer om det en annan gång.

Den färska vitkålen från affären som blev till ett gott lunchtillbehör. Här nedan kommer receptet på min vitkålssallad med världens godaste vinägrett.


Färsk vitkålssallad

 

1 liten klyfta färsk vitkål
1 liten färsk rödlök
0,5 liten röd paprika
Vinägrett

Strimla vitkål, paprika och löken inklusive blasten. Blanda med vinärett efter tycke och smak. Se recept på vinägrett nedan.

Tips! Om vitkålen inte är färsk går det bra att lägga den strimlade vitkålen i lite hett vatten en halv till en min. Häll av den i durkslag och låy kallna innan den blandas med resten av ingredienserna.

Senapsvinägrette med dill  

 

Receptet räcker till en liten flaska.

Vispa ihop:

0,5 dl äppelcidervinäger (jag tar nog i ärlighetens namn lite mer vinäger....)
0,5 msk flytande honung
1 (rågad) msk starksöt senap
1 msk finhackad dill (fryst går jättebra) 
0,5-1 tsk salt

 Tillsätt under vispning:

1,25 dl kallpressad rapsolja

Smaka av med nymalen svartpeppar efter smak 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar