14 januari 2011

Min mustiga köttfärssoppa

Få saker smakar så gott som en kryddigt varm och mustigt mättande soppa en riktigt kall vinterdag. Jag personligen är väldigt förtjust köttfärssoppa med någon form av tomat i serverad med en klick cremefraiche. Receptet som jag bjuser på här har hämtat inspiration från många håll. Barndommen, recepttidningar, böckerna i kokbokshyllan och andra smakupplevelser i livet. Det bör väl tilläggas att proprtionerna i receptet är ungefärliga då jag har väldigt svårt att strikt hålla mig till ett recept.....


500 g nötfärs
3 tsk spiskummin
2 tsk chilipulver
2 tsk curry
4 msk rapsolja
2 st hackade gula lökar
2 pressade vitlöksklyftor
6-8 st potatisar i tärningar
1 stor röd paprika i tärningar
1 stor morot i tärningar
1 burk finkrossade tomater (gärna Mutti)
1,5 liter vatten
3-4 st köttbuljongtärningar
0,5 dl balsamvinäger
0,5 dl tomatpure
ca 1,5 msk organeo

Stek köttfärsen tillsammans med curry, spiskummin och chilipulver. Häll över i en stor gryta. Fräs sedan löken och vitlöken mjuk tillsätt paprika, morötter och potatis mot slutet. Ryms inte allt i stekpannan kan du lägga potatisen direkt i grytan med köttfärsen. Lägg över de frästa grönsakerna i grytan. Tillsätt finkrossade tomater, vatten, buljongtärningar, balsamvinäger, tomatpure och oregano. Låt soppan koka i minst 30 minuter. Smaka av med salt och peppar om det behövs. Servera med en klick lättcremefraiche och ett gott bröd. Receptet är beräknat till 6-8 portioner och soppan är perfekt att frysa in. Smaklig måltid!

1 kommentar:

  1. Vi har prövat att göra soppan själva nu. Blev gott trots att vi inte hade alla kryddor. Perfekt med lite mattips här! Dock saknar jag lite uppdatering nu!
    kram

    SvaraRadera