4 januari 2011

Vit bönsallad med senapsvinägrett

För det mesta har jag lunchlåda med mig till jobbet. Det spar tid och är billigare jämfört med att äta ute. Men framförallt medför lunchlådegrejen en trevlig stund med kollegorna. När jag lagar mat passar jag ofta på att göra lite extra så att det blir en låda eller två. De flesta rätter håller några dagar i kylen och mycket går att frysa i lagom stora portioner som bara är att plocka fram när det behövs. Grytor av olika slag, pajer, gratänger, soppa, lasagne, köttfärssås, ja det mesta faktiskt. Men en sak är ofta bättre när man äter ute. Grönsaksutbudet. Det är inte helt lätt att få ihop tallriksmodellen med hälften grönsaker i en lunchlåda från frysen. I alla fall inte för mig. För att råda lite bot på detta brukar jag göra en rejäl sats med sallad som håller sig i kylen några dagar. En favorit är bönsallad med vinägrett. Här bjuder jag på ett recept med svenska smaker:
  

1 burk vita bönor (kidneybönor går lika bra)
1 liten morot i strimlor
1 liten fint hackad gul eller röd lök 

Vinägrett:
2 msk kallpressad rapsolja
2 msk äppelcidervinäger
1 rejäl tsk senap (gärna söt-stark och grovkornig)
1/2 tsk flytande honung
2 msk fryst dill
Flingsalt och nymalen svartpeppar

Vispa ihop ingredienserna till vinägretten. Smaka av med salt och peppar. Blanda i bönor, lök och morötter. Salladen kan med fördel stå i kylen över natten. Receptet räcker som tillbehör till ca 4 luncher. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar