28 januari 2011

Retrorätt

Förra helgen provade vi på en gammal klassiker! Nämligen Heta räkor. Jag fick recepttipset av en kollega men eftersom jag har svårt att hålla mig till recept gjorde jag min egen modifierade version.

Foto: Sara Lenger

Till 4-6 portioner behövs:

500 g skalade räkor (egenskalade är godast!)
2 msk smör
1 msk stark curry
2 st medelstora gula lökar
2 st stora vitlöksklyftor
1 stor grön paprika
1 burk Mutti finkrossade tomater
3-4 msk tomatpure
1 burk Cremefraiche (34%)
1 rejäl tsk sambaloelek
2 msk hummerfond
1,5 msk balsamvinäger
Ev lite vatten
Salt, svartpeppar och lime 

Fräs curry i smöret och tillsätt hackad lök och paprika i bitar. Fräs till grönsakerna är mjuka. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, sambaloelek, balsamvinäger och hummerfond. Låt småputtra i 10-15 min. Rör i cremefraichen och tillsätt lite vatten om det behövs. Smaka av med salt och svartpeppar (det är inte säkert det behövs alls). Lägg i räkorna strax innan servering och servera med limeklyftor, ris och grönsallad. Eller varför inte servera räkorna tillsammans med ett gott vitt bröd? Och ett vintips till den som önskar! Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar